کشور عمان از سمت شمال با دریای عمان، از سمت جنوب با کشور یمن، از سمت شرق با خلیج‌فارس و از سمت غرب با کشور عربستان، امارات و ایران همسایه است. 

یکی از مزیت های انتخاب این کشور برای مهاجرت نزدیکی به ایران و نزدیک بودن فرهنگ عمان به ایران است.

مهاجرت به کشور عمان از ایران تنها به‌صورت دریایی و هوایی میسر است؛ اما افرادی که قصد دارند از طریق کشورهای امارات یا عربستان صعودی به کشور عمان مهاجرت نمایند، می‌توانند از مسیر زمینی استفاده کنند.

افرادی که قصد مهاجرت به کشور عمان در سال ۲۰۲۱ را دارند، بهتر است در مورد قوانین این کشور اطلاعاتی به دست آورند. طبق آخرین آمار سرشماری، کشور عمان بالغ بر ۴ میلیون و ۶۵۷ هزار نفر جمعیت دارد.

واحد پول کشور عمان همچون ایران ریال (Rial) است. تمامی سرمایه‌گذاری‌ها و خریدوفروش‌ها در این کشور، با واحد پول ریال محاسبه می‌شود. 

به‌طور میانگین در حال حاضر ، هر ریال عمان چیزی برابر با ۲.۵۹ دلار آمریکا می‌باشد.

 بزرگ‌ترین شهر کشور عمان مسقط (Muscat) نام دارد و مردم این کشور به زبان عربی صحبت می‌کنند. البته زبان دوم مردم کشور عمان انگلیسی است که اکثر مردم این کشور به آن مسلط هستند.

 

 

مهاجرت به عمان

روش‌های مهاجرت به عمان

روش‌های مهاجرت به عمان به‌صورت زیر می‌باشد:

 مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری
 مهاجرت از طریق تحصیل
مهاجرت از طریق ازدواج
مهاجرت از طریق کار
 

مهاجرت به عمان از طریق سرمایه‌گذاری

بدون شک هزینه مهاجرت به عمان (The cost of immigration to Oman) می‌تواند برای افراد مختلف با میزان دارایی مختلف، متفاوت باشد؛ اما یکی از روش‌های مهاجرت به کشور عمان، مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری است.

به‌طورکلی افراد می‌توانند از سه طریق سرمایه‌گذاری در کشور عمان (Investing in Oman)، به این کشور مهاجرت نمایند. 

سرمایه‌گذاری از طریق ثبت شرکت در عمان
سرمایه‌گذاری از طریق خرید اوراق قرضه و سهام، یا سپرده بانکی در عمان
سرمایه‌گذاری و مهاجرت به عمان از طریق خرید ملک

 

مهاجرت به عمان از طریق تحصیل 

یکی دیگر از روش‌های مهاجرت به کشور عمان از طریق تحصیل در این کشور است.

مهاجرت به عمان از طریق ویزای تحصیلی نیاز به هزینه‌های زیادی دارد چنانچه فرد متقاضی فرزندانی نیز داشته باشد شرایط برای او مشکل می‌شود.

تحصیل در این کشور برای عمانی‌ها تا پایان دوره متوسطه بدون هزینه و رایگان است ولی تحصیل در عمان برای دانش آموزان و دانشجویان خارجی رایگان نیست به‌طوری‌که این هزینه بایستی قبل از شروع ترم تحصیلی پرداخت شود.

قابل‌ذکر است که متقاضیان مهاجرت به عمان برای تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا باید مدرک زبان معتبر ارائه دهند.

 

 

مهاجرت به عمان از طریق ازدواج

ازدواج با فرد عمانی یکی دیگر از روش‌های مهاجرت و اخذ ویزای عمان است. در این روش چنانچه زنی بخواهد با یک مرد عمانی ازدواج کند در صورت محقق شدن شرایط ذکرشده در ادامه‌ی این مقاله، قادر خواهد بود حق شهروندی عمان را از آن خود کند. این شرایط عبارت‌اند از:

  •  اثبات ارتباط عاطفی و علاقه بین زوجین
  •  اثبات تمکن مالی از طرف مرد عمانی
  •  نداشتن سوءپیشینه و سابقه کیفری
  •  ازدواج آن‌ها به‌صورت قانونی و با صدور مجوز از وزارتخانه کشور عمان انجام‌گرفته باشد.
  •   تسلط به زبان رسمی این کشور (عربی)
  •  اثبات زندگی با همسر عمانی به مدت ۱۰ سال در کشور عمان

در صورت برقرار بودن ۴ شرط اول و نیز داشتن تابعیت عمان برای فرد اصلی، فرد موردنظر می‌تواند اقامت یک‌ساله‌ای را اخذ نماید که مدت این اقامت قابل تمدید می‌باشد.در چنین شرایطی ازدواج در عمان (Marriage in Oman) باید صورت بگیرد و مراسم آن‌ها در حضور دو نفر شاهد صورت بگیرد و طرفین ازدواج باید حداقل ۲ هفته قبل‌تر در عمان حضورداشته باشند.

درصورتی‌که زنی همسر عمانی‌اش فوت‌شده باشد و یا از وی طلاق گرفته باشد با دارا بودن تمامی موارد ذکرشده و عدم ازدواج مجدد با شخص غیر عمانی قادر خواهد بود تابعیت این کشور را اخذ نماید.

 

مهاجرت به عمان از طریق تخصص و کار

یکی دیگر از روش‌های مهاجرت به عمان از طریق تخصص و کار می‌باشد.

افراد متقاضی اخذ ویزای کار در کشور عمان و مهاجرت کاری عمان بایستی دارای پیشنهاد کاری از طرف یک کارفرما و یا یک شرکت معتبر عمانی باشند تا قادر باشند با ارائه مدارک خود مبنی بر اثبات پیدا کردن شغل موردنظر در عمان درخواست ویزای کاری کشور عمان را بدهند.

از الزامات و شرایط مهاجرت کاری به عمان (Work migration conditions to Oman) و استخدام فرد متقاضی، تسلط به زبان انگلیسی و همچنین دارا بودن محدوده سنی ۲۱ تا ۶۰ سال است. همچنین داشتن حداقل مدرک تحصیلی لیسانس و داشتن حداقل ۳ سال سابقه کار معتبر و مرتبط با رشته تحصیلی از شرایط اولیه مهاجرت به عمان برای کار (Immigrating to Oman for work) می‌باشد.

شرایط استخدام در عمان برای مهاجران و افراد غیربومی مشکل است و سختگیری‌هایی به همراه دارد. دلیل این سختگیری‌ها برای این است که سازمان‌ها و شرکت‌های عمانی در اولویت اول، عمانی‌ها را استخدام کنند.

همچنین باید این موضوع را در نظر داشته باشید که میزان درآمد کارگران در کشور عمان نسبت به برخی از کشورهای اروپایی کمتر است

در اصل کار در کشور عمان برای کسانی است که قصد مهاجرت به کشورهای اروپایی از طریق عمان را دارند و یا متقاضیانی که به دنبال گردآوری رزومه کاری هستند و یا تصمیم به پس‌انداز در بازه زمانی مشخص دارند. دقت داشته باشید عمان برخلاف کشورهایی مانند انگلستان یا اتریش و آلمان، اقامت دائم خود را به نیروی کار خارجی نمی‌دهد و فرد در صورت اتمام و عدم استخدام مجدد یا تمدید توسط کارفرما باید به کشور خود بازگردد

 

هزینه زندگی در عمان

بدون شک یکی از عواملی که منجر شده است تا افراد زیادی تصمیم به مهاجرت به کشور عمان بگیرند، هزینه‌های مناسب زندگی در این کشور است.

به‌طورکلی هزینه‌های زندگی در این کشور نسبت به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس معقولانه‌تر است. 

البته لازم به ذکر است که هزینه‌های زندگی در شهر مسقط که پایتخت کشور عمان است نسبت به دیگر شهرهای عمان بالاتر است. همچنین با توجه به گزارشات سال‌های اخیر جهت تخمین هزینه زندگی در عمان برای ایرانیان (The cost of living in Oman for Iranians) به شرح ذیل است:

به‌طورکلی باید هزینه‌های مسکن، غذا و نوشیدنی و حمل‌ونقل در این کشور را چنین بیان نماییم.

هزینه اجاره آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر: ۲۵۰-۲۱۰ ریال
هزینه اجاره آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر: ۴۵۰-۳۷۰ ریال 
هزینه خرید یک کیلو موز: ۰.۵۹ ریال 
هزینه خرید یک قرص نان: ۰.۳ ریال