تحصیل در استرالیا با داشتن بیش از ۲۲۰۰۰ رشته و ۱۱۰۰ کالج و دانشگاه یکی از مهمترین مقاصد تحصیلی محسوب می ‌‌شود. جالب است بدانید که استرالیا دارای سومین جایگاه از لحاظ بیشترین تعداد دانشجوی خارجی پس از انگلیس و امریکا می باشد و این در حالی است که استرالیا تنها ۲۵ میلیون نفر جمعیت دارد! در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا ۷ دانشگاه در دانشگاه های استرالیا به چشم می خورد. استرالیا ۵ شهر از ۳۰ شهر برتر دنیا برای تحصیل و مناسب دانشجویان را داراست. عواملی که باعث می شود این کشور برای تحصیل مناسب باشد شامل مقرون به صرفه بودن، کیفیت بالای زندگی و فرصت های شغلی می باشد.

 

تحصیل در استرالیا

 

درباره استرالیا

استرالیا ششمین کشور بزرگ دنیاست که شامل قاره اقیانوسیه، جزیره تاسمانی و تعدادی جزیره کوچک دیگر می باشد. پایتخت این کشور کانبرا می‌باشد و بر اساس آمار منتشره در سال 2011، 22.32 میلیون نفر جمعیت دارد. این کشور با هیچ کشور دیگری هم مرز نیست و دور تا دور آن را آبهای اقیانوس آرام، هند و منجمد جنوبی فراگرفته. دو شهر مهم این کشور نیز سیدنی و ملبورن می باشد.

 

جغرافیا

استرالیا دارای مساحت 7,692,024 متر مربع می باشد که این باعث شده از این نظر ششمین کشور بزرگ دنیا شود. استرالیا دارای 2 قلمرو اصلی (سرزمینهای شمالی و قلمرو اصلی استرالیا) و 6 استان به شرح زیر می باشد:
• نیو سات ولز
• ویکتوریا
• وسترن استرالیا
• تاسمانی
• سات استرالیا و
• کویینزلند

 

آب و هوا


آب و هوای استرالیا بطور قابل توجهی متاثر از جریانهای اقیانوسی می باشد که این موجب خشکسالی های دوره ای در این قاره می شود. این عامل به همراه سیستم کم فشار حاره ای باعث به وجود آمدن گردباد در مناطق شمای استرالیا می شود. بطور کلی نیمی از سرزمین استرالیا نیمه خشک و یا بیابان است. مناطق شمالی استرالیا دارای آب و هوای حاره ای و بارانهای موسمی و جنوب غربی این کشور دارای آب و هوای مدیترانه ای و جنوب شرقی دارای آب و هوای گرم می باشد.

 

اقتصاد


پول رسمی این کشور دلار استرالیا می باشد. استرالیا کشور ثروتمندیست با درآمد سرانه 66,984 دلاری که پنجمین درآمد سرانه را در دنیا دارد. همچنین نرخ فقر در این کشور بسیار پایین است و از لحاظ اقتصادی دوازدهمین کشور قدرتمند اقتصادی دنیا می باشد. در سال 2011 و 2012 شهر ملبورن نخستین جایگاه از لحاظ بهترین شهر برای زندگی در مجله اکونومیست را به خود اختصاص داد. در اقتصاد استرالیا صادرات بسیار اهمیت دارد و از این رو استرالیا به چهارمین صادر کننده بزرگ دنیا تبدیل شده است و مهمترین محصولات صادراتی آن گندم، پشم و انرژی (گاز مایع و زغال سنگ) می باشد.

 

کیفیت زندگی


استرالیا چهارمین کشور از لحاظ بالاترین امید به زندگی (82 سال) پس از ایسلند، ژاپن و هنگ کنگ می باشد. درآمد خالص سالیانه حدود 30000 دلار در سال می باشد. همچنین 73% از مردم مابین سنین 15 تا 64 سال شاغل هستند. مجموع این عوامل و موارد بسیار دیگر باعث شده تا استرالیا به یکی از بهترین کشورها برای زندگی تبدیل شود.

 

سیستم آموزشی استرالیا

سیستم آموزشی در استرالیا در استانهای مختلف متفاوت می باشد. اما بطور کلی می توان سیستم آموزشی استرالیا را اینگونه تقسیم بندی کرد:
• پیش دبستان
• مدرسه: که شامل مدرسه ابتدایی و دبیرستان می باشد.
پیش دبستانی در استرالیا اجباری نمی باشد. اما دبستان اجباریست ولی سن شروع آن در استانهای مختلف متفاوت می باشد. مدرسه ابتدایی 7 و دبیرستان 5 سال به طول می انجامد.

 

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در استرالیا

 

برای تحصیل در استرالیا سیستمی وجود دارد که بر اساس آن افراد با تابعیت های مختلف در گروه های مختلف قرار می گیرند که بر همان اساس نیز پرونده ها بررسی می شود. برای مثال افراد با تابعیت ایرانی در گروه ارزیابی 3 قرار می گیرند که بررسی این گروه سخت تر و با حساسیت بیشر انجام می گیرد. با این ویزا شما می توانید در هر 2 هفته تا سقف 40 ساعت کار کنید و اگر همسرتان نیز همراه شما می باشد تا 3 ماه اجازه تحصیل دارد.

 

شرایط گرفتن ویزای تحصیلی استرالیا


• گرفتن پذیرش از یکی از مراکز آموزشی ثبت شده در استرالیا و در یک دوره تحصیلی تمام وقت
• ثابت کردن این مسئله که در دوران تحصیل خود توانایی مالی برای دادن هزینه های زندگی، دانشگاه و پرواز از استرالیا به کشور خود را دارید. برای اینکار نیازمند نشان دادن پرینت بانکی می‌باشید. حداقل موجودی صورتحساب 3 ماه گذشته برای محاسبه توانایی مالی استفاده می‌شود.

 

جزییات مخارج


مخارج تحصیل برای مدت دو سال که بستگی به هزینه دانشگاه دارد
2500 دلار استرالیا برای هر بلیط رفت و برگشت
18650 دلار استرالیا در سال برای مخارج زندگی
• انجام آزمایشات پزشکی
• ارائه مدرک زبانی معتبر با توجه به نمره مورد نظر هر دانشگاه
• همخوانی سن و مقطع تحصیلی مورد نظر
• پرداخت هزینه بیمه تحصیلی. در استرالیا این بیمه اجباریست و قبل از صدور ویزا باید این مبلغ پرداخت شود. بیمه دانشجویی توسط دانشگاه شما صادر می شود و شما تنها باید هزینه آنرا پرداخت کنید. این هزینه برای افراد مختلف متفاوت است. برای مثال 437 دلار برای افراد مجرد برای یکسال و 1222 برای افراد متاهل بدون فرزند برای یکسال نیاز است.