بلژیک از جمله کشورهای اتحادیه اروپا می باشد که با توجه به شرایط داخلی آن، امروزه مهاجرت به این کشور بسیار پر طرفدار شده است. برنامه های مختلفی جهت مهاجرت و اخذ اقامت بلژیک تعریف شده که بسته به شرایط متقاضی می توان از طریق یکی از آن ها پروسه خود را پیگیری کرد. این برنامه ها به طور کلی به شش دسته بندی، مهاجرت از طریق کار، تحصیل، سرمایه گذاری، ازدواج، تولد و پناهندگی تقسیم می شوند. در این مقاله به تفکیک این روش ها را بررسی خواهیم نمود، تا بتوانید یک مقایسه اجمالی داشته باشید. اگر شما نیز قصد مهاجرت به بلژیک را داشته این مقاله را به طور کامل مطالعه نمایید.

 

مهاجرت به بلژیک

شرایط عمومی مهاجرت به بلژیک

مهاجرت به بلژیک از روش های مختلفی امکان پذیر است اما شرایط هر یک از این روش ها ثابت نیست و می بایست قبل از هرگونه اقدامی با وکیل مهاجرت مشورت نمایید. بلژیک یکی از کشورهای اتحادیه اروپا بوده که در غرب این قاره قرار گرفته است. سه زبانی که مردم بلژیک به آن مسلط بوده و تکلم می کنند، زبان های آلمانی، فرانسوی و هلندی است. بنابراین مهارت شما در این زبان ها قطعاً شرایط زندگی در این کشور را برای شما تسهیل خواهد کرد. کشور بلژیک جمعیتی در حدود 11 میلیون نفر را در مساحت 30,688 کیلومتر مربع جای داده است. واحد پول این کشور یورو و پایتخت آن شهر بروکسل می باشد. اکنون که شرایط کلی این کشور را دانستیم، روش های مهاجرت به آن را نیز بررسی خواهیم کرد.

 

کار در بلژیک

یکی از روش های مهاجرت به بلژیک، مهاجرت از طریق کار می باشد. اگر شما نیز قصد کار کردن در بلژیک را دارید خوب است که نگاهی به نرخ بیکاری این کشور داشته باشیم. همانطور که در نمودار می بینیم این نرخ از سال 2014 روند کاهشی داشته و در سال 2019 به 3/5 درصد رسیده است. سه نوع ویزای کار در بلژیک وجود دارد که با نام های A، B و C شناخته می شوند.

 

نوع A

مجوز کار نوع A برای کسانی صادر می شود که چهار سال از ده سال اخیر را با داشتن مجوز B کار کرده باشند و در طول مدت اقامت خود بیش از یکسال را در خارج از بلژیک نگذرانده باشند.

نوع B

شما زمانی که یک پیشنهاد شغلی در بلژیک داشته باشید، کارفرمای شما می تواند جهت اخذ مجوز کار نوع B برای شما اقدام نماید. این مجوز فارغ از مدت زمان قرارداد کاری شما، یکساله می باشد اما در صورت داشتن شرایط لازم تمدید نیز می گردد.

نوع C

نهایتاً مجوز کار نوع C که برای آن دسته از افراد خارجی صادر می گردد که اقامت آن ها موقتی است مانند دانشجویان و اعضای خانواده دیپلمات ها و یا کسانی که اقامت آن ها تایید نشده، مانند پناهجویان خارجی. این مجوز به دارندگان آن اجازه می دهد که برای هر نوع قرارداد شغلی اقدام نموده و از حقوقی مشابه با شهروندان بلژیک بهره مند شوند. این مجوز نیز یکساله بوده و تحت شرایط خاص قابل تمدید است.

 

تحصیل در بلژیک

برای دانشجویان خارج از سوئیس و اتحادیه اروپا که قصد تحصیل در یک دوره بیش از 3 ماه در کشور بلژیک را دارند، می بایست برای ویزای تایپ D اقدام کنند. تحصیل در دوره های کارشناسی، ارشد و دوره های آمادگی مثل دوره های زبان می تواند منجر به دریافت ویزای دانشجویی این کشور و نهایتاً مهاجرت به بلژیک گردد. این دوره ها باید تمام وقت بوده و هدف اصلی متقاضی تنها تحصیل در بلژیک باشد. با اخذ ویزای دانشجویی بلژیک، شخص می تواند برای همراهان خود نیز اقدام نماید. همچنین در حین تحصیل اجازه کار 20 ساعت در هفته به دانشجو داده می شود. طول دوره تحصیل در مقطع کارشناسی 3 الی 4 ساله بوده و در مقطع ارشد 2 ساله است. با داشتن یک سوپروایزر امکان تحصیل در دوره دکتری نیز فراهم شده که به مدت 4 سال به طول می انجامد. در کشور بلژیک می توانید در دانشگاه های خصوصی و دولتی این کشور مشغول به تحصیل شوید که بسته به دانشگاه، مقطع و رشته شما هزینه های تحصیل متفاوت خواهد بود.

 

سرمایه گذاری در بلژیک

از جمله راه های مهاجرت، سرمایه گذاری در کشور مقصد می باشد. سرمایه گذاری روش های مختلفی دارد و هر روش نتیجه اقامتی متفاوتی نیز خواهد داشت. یکی از پرطرفدارترین روش های سرمایه گذاری در کشورهای خارجی خرید ملک می باشد. در کشور بلژیک نیز با توجه به قوانین مالکیت، شما به عنوان یک فرد خارجی می توانید ملکی را در این کشور خریداری کنید. اما تنها زمانی این خرید ملک زمینه مهاجرت به بلژیک را فراهم می کند که مبلغی بین 350 هزار یورو تا 500 هزار یورو را در این راستا هزینه کرده باشید. روش دیگر سرمایه گذاری در بلژیک، ثبت شرکت در این کشور می باشد. این روش انواع مختلفی دارد و بسته به نوع شرکت، سرمایه اولیه ای از حدود 10 هزار یورو تا 60 هزار یورو مورد نیاز است. برای آشنایی با روش های سرمایه گذاری در بلژیک به شما پیشنهاد می شود که به مقاله مربوطه مراجعه نمایید.

 

هزینه ها در بلژیک

اگر شما قصد مهاجرت به بلژیک را دارید قطعاً دانستن هزینه های زندگی در این کشور برایتان از اهمیت بالایی برخوردار است. به طور کلی می توان گفت که هزینه های زندگی در کشور بلژیک از بیشتر کشورهای اروپای غربی ارزان تر بوده و به همین دلیل، این کشور مورد توجه بسیاری از مهاجران خارجی قرار گرفته است. هزینه زندگی یک خانواده چهار نفره در بلژیک به میزان حدودی 3,426 یورو در ماه بوده و برای یک نفر تقریباً 1,680 یورو می باشد. قطعاً هزینه های زندگی در شهرهای مختلف این کشور متفاوت است. جدول زیر برخی از هزینه های زندگی در این کشور را نشان می دهد.
هزینه های معمول | بلژیک (یورو)
غذا در رستوران گران قیمت | 15.00
غذا برای دو نفر در رستوران معمولی | 60.00
بطری آب (5/1 لیتری) | 0.90
شیر (1 لیتر) | 0.95
یک قرص نان (500 گرم) | 1.64
هزینه های پایه یک آپارتمان 85 متری | 142.62
باشگاه ورزشی برای یک فرد بالغ | 26.20
اجاره یک منزل یک خوابه در مرکز شهر | 736.03
اجاره یک منزل 3 خوابه در مرکز شهر | 1,150.17
اجاره یک منزل یک خوابه در خارج از شهر | 609.93
اجاره یک منزل 3 خوابه در خارج از شهر | 936.91